Tunnettuja suomalaisia ruokabrändejä
Suomalaiset arvostavat kotimaisuutta. Tämä korostuu erityisesti ruuan suhteen, sillä moni suomalainen pitää suomalaisia raaka-aineita erityisen maukkaina ja turvallisina vaihtoehtoina. Esittelemme tässä artikkelissa muutamia suomalaisten erityisen korkealle arvostamia ruokabrändejä; Valio Voin, suositut suomalaiset kahvibrändit, Presidentin, Pauligin ja Juhlamokan ja Vaasan ruispalat. Löytyykö näiden joukosta myös sinun suosikkisi?
Valio Voi
Valio Voi on erityisen suosittu brändi suomalaisten kuluttajien keskuudessa. Viime vuosina on ollut nähtävillä megatrendi, joka on korostanut ruuan makua, luonnollisuutta ja aitoutta ja juuri Valio Voin on katsottu hyötyneen tästä trendistä. Moni suomalainen onkin alkanut suosia ruuanlaitossa aitoa voita erilaisten kasvimargariinien sijaan ja pitää tätä valintaa maukkaampana, luonnollisempana ja aidompana kuin margariinien tarjoamaa makuelämystä.
Valio Oy on kokonaisuudessaan perin suosittu kotimainen elintarvikeyritys. Sen päätuotteita ovat erilaiset maitotuotteet ja sen tunnuslausekin liittyy juuri maitoon korostaen rakkautta kotimaiseen maitoon. Kyseessä on vuonna 1905 perustettu osakeyhtiö, jonka toimitusjohtajana toimii Annikka Hurme ja puheenjohtajana Vesa Kaunisto. Yrityksen kotipaikka on Helsinki. Suomen lisäksi Valio Oy toimii Ruotsissa, Tanskassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Venäjällä, Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Vuonna 2017 yrityksen liikevaihto oli 1 708 miljoonaa euroa ja liikevaihto oli noususuunnassa. Yrityksellä on myös monia tytäryhtiöitä, kuten Nordic Dairy Holding Oy ja Valio Sverige AB.
Suomalaiset kahvibrändit
Myös suomalaiset kahvibrändit, Presidentti, Paulig ja Juhla Mokka, nauttivat kansan suosiota. Mitäpä olisikaan juhlapöytä tai edes arkinen aamupalapöytä ilman herkullista, suomalaista kahvia?
Suomalaisten on todettu olevan erityisen ahkera kahvinjuojakansa, joten on upeaa, että suomalaiset arvostavat niin kovin paljon juuri kotimaisia kahvibrändejä. Tutkimusten mukaan suomalaisen keskimääräinen paahdetun kahvin kulutus on 10 kg / vuosi / henkilö, joka lukeutuu maailman suurimpiin.
Vaikka suomalaiset juovatkin ahkerasti kahvia, pidetään kahvin alkuperäisinä keksijöinä kuitenkin arabeja. He joivat kahvia todennäköisesti jo 1200-luvulla tai sen tienoilla. Tämä tapahtui Jemenissä. Euroopassa kahviin tutustuttiin vasta 1600-luvulla eli huomattavasti myöhemmin. Maailman suurin kahvintuottaja on Brasilia. Noin 1/3 kahvista tuotetaan Brasiliassa, mutta kotimaassaan pieni Suomi on saanut suuren jalansijan kahvimarkkinoilla ja suomalaiset nostavat kotimaiset kahvibrändit erityisen suureen arvoon!
Paulig on perheyritys, jonka toiminta alkoi jo 1876 Gustav Pauligin toimesta Helsingissä. Suomessa suositut Presidentti ja Juhla Mokka -kahvit ovat Paulig-yrityksen valmistamia kahveja. Presidentti-kahvin valmistus aloitettiin vuonna 1929. Vaikka Presidentti onkin suosittu kahvibrändi, on Juhla Mokka vielä sitäkin suositumbi brändi, ollen maamme suosituin oman alansa brändi. Juhla Mokkaa on mahdollista ostaa suodatin- ja pannujauhatuksena. Lisäksi sitä myydään Cupsolo-kahvikapselina ja papupakkauksena. Juhla Mokan valmistukseen käytetään kahvilajikkeita, joita saadaan Afrikasta, Keski-Amerikasta, Kolumbiasta ja Brasiliasta.
Vaasan ruispalat
Ruisleivän on sanottu pitävän miehen tiellä ja ruisleipä onkin tärkeä osa suomalaisten historiaa. Tästä syystä ruisleivällä onkin erityisen tärkeä sija suomalaisten sydämissä ja ruokapöydissä, mikä näkyy Vaasan ruispalojen suurena suosiona. Ruispalat ovat nimittäin yksi suomalaisten eniten arvostamista kotimaisista ruokabrändeistä!
Vaasan eli Vaasan Oy aloitti toimintansa jo vuonna 1849 eli sillä on takanaan pitkä historia. Kotimaansa lisäksi se toimii Baltian alueella. Vuonna 2016 yrityksen liikevaihto oli 176 miljoonaa euroa. Vaasan ruispalat on yksi yrityksen suosituimmista tuotteista, jossa korostuu ainutlaatuinen maku ja herkullinen sitkeys. Tuotteen salaisuus piilee taikinajuuressa, kotimaisessa viljassa ja laadukkaassa leivonta-alan osaamisessa. Kotimainen vilja onkin tässä leivässä parhaimmillaan ja ruispalat kuuluvatkin oleellisena osana monen suomalaisen arkeen.
Yritys itse kuvailee tuotteen olevan pienen leipomonsa sydän, jonka valmistamiseen kuuluu suuri vastuu. Tämän vuoksi yritys kertoo leipovansa kyseisen leivän 100% kotimaisesta viljasta. Ruispalojen leipominen aloitettiin jo vuonna 1991 ja perinteistä reseptiä on käytetty tuosta vuodesta lähtien. Leipä on erityisen suosittu myös somessa eli se on ottanut näppärästi haltuun myös nykyajan somekulttuurin asettamat haasteet ja mahdollisuudet! Nykyisin some onkin tärkeä kanava tuotteiden brändäämisessä, eikä tämä ole jäänyt huomaamatta myöskään Vaasan-leipomolta!